ThinkGreen

Followers

Waktu Siaran

Monday, January 24, 2011

Anak KECIL main api..!

anak kecil MAIN api..
terbakar hatinya yang sepi..
Airmata DARAH bercampur keringat..
Bumi dipihak milik orang..

Nenek moyang kaya raya..
Tergadai seluruh harta benda..
Akibat sengketa sesamalah kita..
Cinta lenyap di arus zaman..

Indahnya bumi kita ini..
Warisan berkurun lamanya..
Hasil mengalir ke tangan yg lain..
Pribumi merintih sendiri..

Jangan buang waktu lagi
Majulah raih sebuah mimpi
Hapuskan sengketa
Teruskan usaha
Kita kan gagah di nusantara
Kita kan gagah di nusantara
Kita kan gagah di nusantara
Kita kan gagah di pentas dunia

Apakah pengajaran yang kita dapat kutip dari perenggan pertama?
~ pendapat saya, penulis cuma menggambarkan dunia (dlm konteks generasi muda di masa akan datang) yang berdepan dengan apa yang kita tinggalkan untuk mereka.. Bagaimanakah susah payah mereka setelah segala kemewahan, kemajuan, kekayaan yang ada pada Malaysia pada umumnya dan dunia pada khusunya hilang akibat kerakusan generasi-generasi terdahulu sebelumnya..

Perenggan kedua?
~ pendapat saya ialah perebutan kuasa dan persengketaan yang berlaku pada zaman dulu hingga sekarang yang mencerminkan keruntuhan akhlak, akidah serta toleransi antara mereka.. kekayaan (bukan dari segi wang ringgit & kebendaan malah budi pekerti) mulai lenyap. Perasaan kasih dan sayang hanya sekadar di mulut semata-mata..

Perenggan ketiga?
~ pendapat saya ianya berkenaan dengan kekayaan yang kita ada. Kekayaan yang kita tidak wariskan kepada generasi yang seterusnya semata-mata kerana keakuan yang menebal dan ketamakan untuk menggembelengkan kesemuanya untuk kepentingan diri sendiri. bagi mereka, hasil sedemikian hrus dikecap selagi mereka bernyawa dan waris mereka perlu berusaha keras untuk mendapatkannya dengan usaha mereka sendiri. Malah ada yang sanggup menggadai harta benda dan maruah serta memperdagangkan tanah air sendiri..

Perenggan seterusnya?
~ Harapan penulis adalah untuk melihat fenomena ini berubah dalam skop yang berbeza. Penulis mahu melihat sebuah Malaysia dimana setiap individu bekerjasama dan saling kasih mengasihi dan rasa kecintaan kepada tanah air dipehebatkan. Bulat air kerana pembentung.. Bulat manusia kerana muafakat..!!

Wink!
Apa pendapat anda?

No comments:

Post a Comment